Pages

Subscribe:

Sample text

Ads 468x60px

Followers

Featured Posts

Monday, February 27, 2012

၂-ပါးေသာ တရားမ်ား

(၁)။ အက်ိဳးတရား ၂-ပါး
၁။ အတၱဟိတ-မိမိအက်ိဳးရွိမႈကို ျပဳလုပ္ျခင္း။
၂။ ပရဟိတ-သူတပါး အက်ိဳးရွိမႈကို ျပဳလုပ္ျခင္း။

(၂) အနိယတ ရဟန္းသိကၡာပုဒ္ ၂-ပါး
၁။ ရဟန္းသည္ မိန္းမႏွင့္ အကာအကြယ္ရွိေသာ အမ်ားမျမင္ေသ ာေနရာ၌ ၂-ေယာက္တည္း အတူမေနရ။
၂။ ရဟန္းသည္ မိန္းမႏွင့္ အကာအကြယ္မရွိေသာ အမ်ားမၾကားရေသာ ေနရာ၌ အတူမေနရ။

(၃) အပၸမညေစတသိက္ ၂-ပါး
၁။ ကရုဏာ-ဆင္းရဲသူမ်ားကုိ ျမင္က သနားျခင္း။
၂။ မုဒိတ-ခ်မ္းသာမႈ ရသူမ်ားကို ျမင္ပါက ဝမ္းေျမာက္ျခင္း။

(၄) အစိုးမရေသာ တရား ၂-ပါး
၁။ မိုဃ္း-မိုဃ္းသည္ ရြာမလိုလိုႏွင့္ မရြာဘဲ ျဖစ္တတ္၏။
မရြာဘူးလိုလိုႏွင့္ ရြာတတ္၏။
သူ႔သေဘာကိုမည္သူမွ အစိုးမရ။
၂။ ႏြားသိုး-ႏြားသိုးသည္ စိတ္ေကာင္းရွိသည္ မရွိသည္ဟု မသိ။
သူေဝွ႔လိုသည့္အခါ သခင္ကိုပင္ ျပန္ေဝွ႔၏။
သူ႔သေဘာကို အစိုးမရ။

(၅) အုပ္စု ၂-မ်ိဳး
၁။ ဝဂၢ-မညီညြတ္ေသာ အုပ္စု။
၂။ သမဂၢ-ညီညြတ္ေသာ အုပ္စု။

(၆) ကုသိုလ္ ၂-မ်ိဳး
၁။ ေလာကီကုသိုလ္-ဒါန, သီလ စေသာ ဘာသာေရးဆိုင္ရာ ျပဳလုပ္မႈ ကုသိုလ္။
၂။ ေလာကုတၱရာကုသိုလ္-ေလာကမွ ထြက္ေျမာက္ရန္ ဝိပႆနာ ျပဳက်င့္မႈ ကုသိုလ္။

(၇) ေက်းဇူးရွိေသာ တရား ၂-ပါး
၁။ သတိ-ေအာ္ကေမ့မႈ တရား။
၂။ သမၸဇဥ္-ဆင္ျခင္ဉာဏ္ရွိမႈတရား။

(၈) ေက်းဇူးဆပ္၍ မကုန္ႏိုင္သူ ၂-ဦး
၁။ ေမြးသည့္ မိခင္။
၂။ ေကၽြးသည့္ ဖခင္။

(၉) ခုနစ္ႏွဏ္အရြယ္ ရဟန္းအေမါရေသာ သာမေဏ ၂-ပါး
၁။ သုမဏ သာမေဏ။
၂။ ေသာပါက သာမေဏ။

(၁၀) ခ်မ္းသာျခင္း ၂-မ်ိဳး
၁။ ကာယသုခ-ကိုယ္၏ ခ်မ္းသာျခင္း။
၂။ စိတၱသုခ-စိတ္၏ ခ်မ္းသာျခင္း။

(၁၁) ဆင္ျခင္အပ္ေသာတရား ၂-ပါး
၁။ ခ်ီးမြမ္းလဲ မေစာနဲ႔။
၂။ အျပစ္တင္လဲ မေစာနဲ႔။

(၁၂) ဆင္းရဲျခင္း ၂-မ်ိဳး
၁။ ကာယိကဒုကၡ-ကိုယ္၏ ဆင္းရဲျခင္း။
၂။ ေစတသိကဒုကၡ-စိတ္၏ ဆင္းရဲျခင္း။

(၁၃) ဒါန ၂-မ်ိဳး
၁။ ဇီဝိတဒါန-အျပစ္ရွိသူကို အသက္ေဘးမွ ခ်မ္းသာေပးျခင္း။
၂။ အဘယဒါန-အျပစ္ရွိသူကို အျပစ္ဒဏ္ေဘးမွ ခ်မ္းသာေပးျခင္း။

(၁၄) ဓူရ ၂-ပါး
၁။ ဂႏၴဓူရ-စာေပပရိယတၱိ သင္အံပို႔ျခင္း။
၂။ ဝိပႆနာဓူရ-ဝိပႆနာ က်င့္ၾကံအားထုတ္ ပြားမ်ားျခင္း။

(၁၅) နိဗၺာန္ပရိယာယ္ ၂-ပါး
၁။ သဥပါဒိေသသနိဗၺာန္=ခႏၶာရွိစဥ္ ရအပ္ေသာ နိဗၺာန္၊ (ရဟႏၲာအျဖစ္ကို ဆို၏)။
၂။ အႏုပါဒိေသသနိဗၺာန္=ခႏၶာခ်ဳပ္ျငိမ္း၍ ပရိနိဗၺာတ္ျပဳသျဖင့္ ရအပ္ေသာ နိဗၺာကို ဆို၏။

(၁၆) ပညာ ၂-မ်ိဳး
၁။ ေလာကီပညာ=ဝိဇၨာ, သိပၸံ, ပညာ သင္ၾကားတတ္ေျမာက္မႈ။
၂။ ေလာကုတၱရာပညာ=ေလာကမွထြက္ေျမာက္ရန္ က်င့္ရမည္ျဖစ္ေသာ ဝိပႆနာပညာ။

(၁၇) ပညာရွိ ၂-မ်ိဳး
၁။ မိမိ၌ ရွိေသာအျပစ္ကို အျပစ္ဟု ရႈေသာသူ။
၂။ အမွားကို ဝန္ခ်ေတာင္းပန္သည္ကို တရားသေဘာအရ လက္ခံသူ။

(၁၈) ပယ္အပ္ေသာ တရား ၂-ပါး
၁။ အဝိဇၨာ=သစၥာေလးပါး မသိျခင္း တရား။
၂။ တဏွာ=တြယ္တယတပ္မက္ျခင္း တရား။

(၁၉) ပြားမ်ားအပ္ေသာ တရား ၂-ပါး။
၁။ သမထ=စိတ္၏ တည္ျငိမ္မႈ ရရွိျခင္း။ စ်ာန္တရားကို ဆို၏။
၂။ ဝိပႆနာ=အနိစၥ, ဒုကၡ, အနတၱ လကၡဏာသံုးပါးကို အထူးဆင္ျခင္မႈ။

(၂၀) ပိုင္းျခား၍ သိအပ္ေသာတရား ၂-ပါး
၁။ ရုပ္=ထင္ရွားရွိေသာ ခႏၶာကိုယ္။
၂။ နာမ္-အာရံုကို သိျခင္းသေဘာတရား။

(၂၁) ဘာဝရုပ္ ၂-ပါး
၁။ ဣတၳိဘာဝရုပ္-မိန္းမ၏အသြင္  ပံုသ႑ာန္။
၂။ ပုမၻာဝရုပ္-ေယာက်္ား၏အသြင္ ပံုသ႑ာန္။

(၂၂) မသင့္ေသာအယူ ၂-မ်ိဳး
၁။ သႆတ ဒိ႒ိ=မရွိသည္ကို ရွိသည္ဟူ၍ ထင္မွတ္ျခင္း။
၂။ ဥေစၧဒ ဒိ႒ိ-ရွိသည္ကို မရွိဟူ၍ ထင္မွတ္ျခင္း။

(၂၃) ျမတ္စြာဘုရား၏ အရံ ရဟႏၲာ ၂-ပါး
၁။ ရွင္သာရိပုတၱရာေထရ္-လက်္ာရံ။
၂။ ရွင္ေမဂၢလာန္ေထရ္-လက္ဝဲရံ။ (အံ)

(၂၄) ျမတ္စြာဘုရား၏ အရံ ရဟႏၲာ ၂-ပါး
၁။ ေခမာေထရီ-လက်္ာရံ။
၂။ ဥပၸလဝဏ္ေထရီ-လက္ဝဲရံ။ (အံ)

(၂၅) ရဟန္းေတာ္မ်ား ဝါကပ္ျခင္း ၂-မ်ိဳး
၁။ ပုရိမဝါ-ဝါဆိုလျပည့္ေက်ာ္ ၁-ရက္ ဝါကပ္၍ သီတင္းကၽြတ္လျပည့္ေန႔ ဝါကၽြတ္၏။
၂။ ပစၧိမဝါ-ဝါေခါင္လျပည့္ေက်ာ္ ၁-ရက္ ဝါကပ္၍ တန္ေဆာ္ငမုန္းလျပည့္ေန႔ ဝါကၽြတ္၏။

(၂၆) ရႏို္င္ခဲေသာ ပုဂၢိဳလ္ ၂-ေယာက္
၁။ ေရွးဦးစြာ ေက်းဇူးျပဳတတ္ေသာသူ ရႏိုင္ခဲ၏။
၂။ ေက်းဇူးကို သိ၍ တုံ႔ျပန္တတ္ေသာသူ ရႏိုင္ခဲ၏။

(၂၇) ေရွးဦးစြာ သရဏဂံုတည္သူ ၂-ေယာက္
၁။  တပုႆ။
၂။ ဘလႅိက-ကုန္သည္ ညီေနာင္။

(၂၈) လူမိုက္ ၂-မ်ိဳး
၁။ မိမိ၌ရွိေသာအျပစ္ကို အျပစ္ဟု မရႈသူ။
၂။ အမွားကို ဝန္ခ်ေတာင္းပန္သည္ကို တရားသေဘာအရ လက္မခံသူ။

(၂၉) ေလာကပါလတရား ၁-ပါး
၁။ ဟိရီ=မေကာင္းမႈ ျပဳလုပ္ျခင္းမွ ရွက္ျခင္း။
၂။ ၾသတၱပၸ=မေကာင္းမႈ ျပဳလုပ္ျခင္းမွ ေၾကာက္ျခင္း။

(၃၀) သမၸတၱိ ၂-မ်ိဳး
၁။ ေဘာဂသမၸတၱိ=ဥစၥာစည္းစိမ္ ေပါမ်ား ျပည့္စံုျခင္း။
၂။ ပရိဝါရသမၸတၱိ=အေျခြအရံ ပရိသတ္ မ်ားျပား ျပည့္စံုျခင္း။

(၃၁) သရဏဂံု ပ်က္ျခင္း ၂-မ်ိဳး
၁။ သာဝဇၨေဘဒ=ဘာသာအယူ ေျပာင္းသြား၍ သရဏဂံု ပ်က္ျခင္း ျဖစ္၏။
၂။ အနဝဇၨ သုခဝိပါကဘဒ=ေသဆံုးျခင္းေၾကာင့္ နတ္ရြာ သုဂတိသို႔ လား၍ သရဏဂံ ပ်က္ျခင္း ျဖစ္၏။

(၃၂) သမာဓိ ၂-ပါး
၁။ ဥပစာရ သမာဓိ=အနီးအပါး၌ တည္ာကည္မႈ ရရွိျခင္း။
၂။ အပၸနာ သမာဓိ=အပၸနာစ်ာန္၌ျဖစ္ေသာ တည္ၾကည္မႈ ရရွိျခင္း။

(၃၃) သဒၶါတရား၌ စံထားအပ္ေသာ ဥပါသကာ ၂-ေယာက္
၁။ စိတၱသူၾကြယ္။
၂။ ဟတၳက (ေခၚ) အာဠဝက မင္းသား။

(၃၄) သဒၶါတရား၌ စံထားအပ္ေသာ ဥပါသိကာမ ၂-ေယာက္
၁။ ခုဇၨဳတၱရာ ဥပါသိကာမ။
၂။ နႏၵမာတာ ဥပါသိကာမ (ေဝဠဳက႑ကီရြာသူ နႏၵမိခင္)

(၃၅) သာဝက ၂-မ်ိဳး
၁။ ပုထုဇဥ္ သာဝက-ဘုရားအဆံုးအ၌ တည္ေသာ သာမန္ပုဂၢိဳလ္မ်ား။
၂။ အရိယာ သာဝက-အရိယာဂိုဏ္းဝင္ ပုဂၢိဳလ္မ်ား။

(၃၆) သာသနာ ပ်က္စီးျခင္း တရား ၂-ပါး
၁။ မေကာင္းသျဖင့္ ရအပ္ေသာ မွားေသာ ပုဒ္ဗ်ည္း အကၡရာ။
၂။ မေကာင္းသျဖင့္ သိအပ္ေသာ မွားေသာအနက္ အဓိပၸါယ္။

(၃၇) သီလ ၂-ပါး
၁။ စာရိတၱသီလ-မိမိဆို္ိင္ရာ သီလျဖစ္ေသာ  ကိုယ္က်င့္တရား ထိန္းသိမ္းျခင္း။
၂။ ဝါရိတၱသီလ-က်င့္ျပီးေသာ သီလကို မပ်က္ေစေအာင္ ကိုယ္ေတြ႔ၾကံဳပါက ေရွာင္ႏိုင္ျခင္း။

(၃၈) သစၥာ ၂-ပါး
၁။ သမၼုတိ သစၥာ-လူ, နတ္, ျဗဟၼာ, ေရ, ေျမ, ေတာ, ေတာင္, သမုဒၵရာ ဟု ပညတ္ မွန္ကန္ျခင္း။
၂။ ပရမတၳ သစၥာ-နိဗၺာန္ဟု ပတ္ မွန္ကန္ျခင္း။

(၃၉) သုတၱံ ၂-မ်ိဳး
၁။ သဘာဝသုတၱံ-ျမတ္စြာဘုရားလက္ထက္၌ မ်က္ေမွာက္ ျဖစ္ပ်က္ပံုကို ေဟာၾကားမႈမ်ားကို ဆို၏။
၂။ အဘာဝသုတၱံ-မ်က္ေမွာက္မရွိ အတိတ္ကိုေဆာင္၍ ေဟာၾကားမႈ။ (၅၅၀-ဇာတ္မ်ား)

(၄၀) သႏၲာန္ ၂-ပါး
၁။ အဇၩတၱသႏၲာန္-မိမိကိုယ္အတြင္း၌ရွိေသာ ပံုသႏၲာန္။
၂။ ဗာဟိရသႏၲာန္-အျပင္အပ၌ရွိေသာ ပံုသႏၲာန္။

(၄၁) မယားႏွင့္လင္ အျပစ္မတင္အပ္ေသာ တရား ၂-ပါး
၁။ မယားႏွင့္လင္၊ အျပစ္တင္၊ ေန႔စဥ္မလြဲ ရန္ျဖစ္ျမဲ။
၂။ လင္ႏွင့္မယား၊ ေမတၱာပြား၊ ႀကီးမားလြန္ကဲ ခ်မ္းသာျမဲ။

(၄၂) တပည့္ ဆရာ အျပစ္မရွာသင့္ေသာ တရား ၂-ပါး
၁။ တပည့္ ဆရာ၊ အျပစ္ရွာ၊ ဘယ္ခါမလြဲ ေတြ႔စျမဲ။
၂။ ဆရာတပည့္၊ ေက်းဇူးသိ၊ ႀကီးဘိလြန္ကဲ ခ်မ္းသာျမဲ။

(၄၃) ေရွးဦးဆရာ မည္ထိုက္သူ ၂-ဦး
၁။ အမိ
၂။ အဘ
 ေမေမ, ေဖေဖ, မံမံ, ခ်ိဳခ်ဳိ္, ကိုကို, မမ, ဖိုးဖိုး, ဖြားဖြား, စသည္အားျဖင့္ ကေလးငယ္အား လိမၼာသည့္စကား ျဖစ္ေစ၊ မလိမၼာသည့္ စကားျဖစ္ေစ၊ တတ္သိနားလည္ေအာင္ ေရွးဦးစြာ သင္ေပးသူမွာ အမိႏွင့္ အဖသာ ျဖစ္ေပသည္။ (သို႔ေၾကာင့္) “ေရွးဦးဆရာ၊ မည္ထိုက္စြာသား၊ ပုဗၺာစရိယ၊ မိႏွင့္ဖ ”ဟူ၍ စာဆိုရွိခဲ့ေပသည္။
မွတ္ခ်က္။ ။ ပုဗၺ-သဒၵါသည္ ေရွးဦးစြာဟု ေဟာ၏။ အာစရိယ-သဒၵါသည္ ဆရာ-ဟု ေဟာ၏။

(၄၄) စြပ္စြဲတတ္ေၾကာင္း ၂-မ်ိဳး
၁။ မရွိ ခိုးႏိုး။
၂။ မလွ စံုးမ်ိဳး။

(၄၅) ပုထုဇသ္ ၂-မ်ိဳး
၁။ ကာလ်ာဏ ပုဖုဇဥ္-ကံ ကံ၏အက်ိဳးကို ယံုၾကည္သူ။
၂။ ဗာလ ပုထုဇဥ္-ကံ ကံ၏အက်ိဳးကို မယံုၾကည္သူ။

(၄၆) ျပင္မရေသာ အရာ ၂-မ်ိဳး
၁။ အတိတ္ကံ ႏွင့္
၂။ ဝမ္းတြင္းပါ ဗီဇ-ျပင္မရ။

(၄၇) ျမန္မာျပည္သို႔ သာသနာ ယူေဆာင္လာေသာ မေထရ္ ၂-ပါး
၁။ အရွင္ဥတၱရ မေထရ္။
၂။ အရွင္ေသာဏ မေထရ္။

(၄၈) သိမ္ ၂-မ်ိဳး
၁။ ဗဒၶသိမ္-ဉတ္ကမၼဝါစာတို႔ျဖင့္ ဖြဲ႔စည္းအပ္ေသာ သိမ္။
၂။ အဗဒၶသိမ္-သူ႔အလိုအေလ်ာက္ျဖစ္ေသာ သိမ္။

နိ႒ိတံ
စိႏၲာမဏိ ဦးခ်စ္ေမာင္






No comments:

Post a Comment